Konkurrensen på Google hårdnar allt mer och en allt mer vanlig strategi är att buda på sina konkurrenters varumärken på Google Ads. Det vill säga – att dina egna annonser ska visas när någon söker efter någon av dina konkurrenter. Målet är såklart att de ska klicka på er annons istället för att gå till den konkurrerande webbplats de egentligen sökte efter. Men för att lyckas med denna stategi gäller det att man har en genomarbetad plan. Nedan finner du ett bra exempel på hur man ska göra när man köper en konkurrents varumärke som sökord – och ett mindre lyckat exempel.
Vi börjar med den rent legala aspekten.
#1. Är det lagligt att använda köpa din konkurrents namn som ett nyckelord? Kan man buda på varumärkesskyddade sökord?
Ja, det är lagligt att buda på dina konkurrenters namn och varumärken som Google Ads-sökord. Googles varumärkespolicy tydliggör detta som “in response to trademark owner complaints, we may restrict the use of trademarks in the ad text”.
Det vill säga – du kan köpa konkurrenternas varumärke som sökord, men får inte nämna dem i annonsen som visas. Och du får framförallt inte utge dig för att vara konkurrenten.
#2. Vad är fördelarna med att buda på konkurrenters varumärken på Google?
- Enligt Think With Google så googlar 53% av konsumenterna bolaget innan de gör ett köp. Dessa klick ligger långt fram i köpprocessen och om ni lyckas ta en del av denna trafik från en konkurrent är det väl värt kostnaden för ett klick, men det gäller att ni har en landningssida som är lämpad för ändamålet.
- Även om konsumenterna inte klickar på er annnons, kan den ändå hjälpa till att stärka er varumärkskänndeom för framtida köp.
#3. När ska man buda på konkurrenters varumärken på Google?
- Ofta är det mer lönsamt att buda på konkurrenters varumärken när ert företag är etablerat och välkänt. Risken finns annars att ni får få klick – och att de som ändå klickar inte konverterar.
- Oftast är det mer lönsamt att först optimera era Google Ads för generella sökord (som ofta konverterar bättre) samt säkerställer att era landningssidor är optimerade innan ni börjar buda på konkurrenternas varumärken.
#4.- Hur ska en landningssida utformas när man budar på konkurrenters varumärken på Google?
Då de flesta som klickar på er annons egentligen var ute efter ett annat bolag, är det optimala att ni på er landningssida tar höjd för detta faktum och gör en jämförelse (till er fördel). Exempelvis med bland annat en jämförelse där ni tydligt visar hur och på vilket sätt ni är ett bättre val för besökaren.
#5. Finns det några bra exempel på landningssidor när man budar på konkurrenters varumärken på Google?
Amerikanska bolag är generellt bättre på detta än svenska och ett bra exempel är Monday.com som köper sin konkurrents Asana’s varumärke.
När man klickar på Monday’s annons och kommer till landningssidan är det första du ser att över 180.000 kunder använder Monday idag, får en överblick över alla funktioner och även logos på välkända bolag som använder Monday.
Nästa del på landningssidan är en tydlig jämförelse av Monday vs Asana – och en tydlig CTA i form av en blå knapp som tar besökaren till en enkel sign-up sida. Här finns även flikar för att jämföra Monday med alla stora konkurrenter på marknaden
Läs mer om optimala landninsgssidor när man köper konkurrenters Google Ads i detta inlägg.
#6. Exempel på genvägar
I finansbranchen är det vanligt att köpa sina konkurrenterns varumärke – då varje kund kan vara värd flera tusen kronor och generella sökord som ”Lån” eller ”Låna pengar” är dyra. Där köper exemelvis Likvidum konkurrentens Sambla’s varumärke, men länkar direkt till sin startsida istället för en sida där man lyfter fram fördelarna med Likvidum kontra Sambla.
Möjligen för att det inte finns några fördelar – redan i annonstexten kan man se att Sambla exempelvis har fler långivare i sin portfölj (40 jämfört med 30). Ser man på kostnad per klick kostar ”Samla lån” runt 250:- per klick, medan ”Sambla” kostar runt 70:- per klick, så om man bara mäter kampanjen i form av kostnad per klick – inte per konvertering kan detta se ut som en bra strategi. Att investera i en bättre landningssida skulle dock troligen löna sig snabbt. Söker man efter Sambla och klickar sig till Likvidum av misstag är risken stor att man backar ett steg i sin browser för att komma ”rätt”.
Här har även Sambla köpt sitt eget varumärke som annons, och tryckt ner konkurrentens annons betydligt i sökresultatet.
#6. Ska man buda på sitt egna varumärke?
Ofta kostar det lite per klick att köpa trafik till sitt egna varumärke och det gör att du också kan ta upp mer resultat i SERP:erna om du visar en betald annons och dessutom visas i de organiska resultaten, som Sambla ovan. Du gör det även dyrare för en konkurrent att buda på ditt egna varumärke.
Vill ni ha hjälp med Google Ads, andra kampanjer eller en långsiktigt solid digital strategi för tillväxt? Kontakta mig nu!
/Christian Muda, Growth hacker