Får du inte det resultat du hade hoppats på av dina Google Ads? Det kan bero på flera saker – dessa är några av de vanligaste:
Fem anledningar till att dina Google Ads inte fungerar
#1. Det kan vara att den webbsida som du driver trafik till behöver förbättras. Kanske har den för otyliga budskap, för många steg, för mycket information att fylla i eller andra saker som gör att inte alla potentiella kunder tar sig hela vägen.
#2. Det kan vara att dina sökord för annonserna triggar helt fel klick. Ett vanligt fel är för breda sökord som inte är helt relevanta som förbrukar upp hela budgeten. Ett annat fel är att man köper konkurrenters sökord utan att ha en landningssida för dessa annonser där man beskriver vilka fördelar man har jämfört med konkurrenten.
#3. Det kan vara att annonserna inte är optimerade med text, bilder, logotyp och en verifierad avsändare.
#4. Det kan även bara att själva annonstexterna helt enkelt inte är bra och behöver skrivas om.
#5. Anledningen kan även vara att det finns för låg sökvolym för de sökord som är de rätta för ert företag, givet den trafik ni vill få in till sajten för att nå era mål. Första steget då är att köra samma annonser som ni gör på Google Ads i Bing Ads. Nästa steg är att börja testa andra kanaler som Linkedin, Facebook ads, Instagram eller TikTok – helt beroende på vem ni vill nå, vilket budskap ni har och vilka kreativa tillgångar i form av video, bilder etc som ni har.
Förutom dessa fel finns mer tekniska aspekter som att man satt upp negativa sökord av misstag, att budgeten är slut, att man begränsat kampanjen av misstag etc, men dessa är av en annan natur som är klart enklare att åtgärda.
Jag har arbetat med flera kunder där jag gått igenom alla stegen ovan, där jag startat med att definiera den digitala kundresan och kartlagt alla steg och information en kund får i respektive del. Redan där brukar man hitta snabba saker att förbättra, sedan hjälper jag kunder att förbättra steg efter steg för att optimera annonser, webbsida, mailutskick och andra kommunikationskanaler längs hela kundresan. Först när man arbetar på detta strukturerade sätt kan man få ut maximalt värde av sina annonser!
Läs ett kundcase om just detta!
Läs ett kundcase här där jag jobbade tätt ihop med marknadschefen på Next One Technology på just detta sätt för att öka antalet relevanta leads till deras säljavdelning.
Kontakta mig gärna om du vill höra mer om hur jag arbetar eller ta del av fler kundcase!