Det finns massor med bra exempel på growth.-hacks, nedan är fyra av de mest kända. Vissa går kanske över gränsen för vad ett större bolag skulle kunna göra, men tanken att testa saker i liten skala och sedan växla upp – och smarta sätt att få befintliga kunder att värva nya kan nog de flesta bolag kan inspireras av!
Vill du starta med att läsa lite mer om vad growth hacking är och hur vi på Boosty jobbar med det? Klicka dig vidare här.
#1. DROPBOX OCH DERAS VÄRVNINGPROGRAM
Dropbox var ett av de första företagen som använde ett värvningsprogrtam för att få sina kunder att fungera som ambassadörer. De erbjöd användarna 250 MB extra lagringsutrymme för varje vän de lockade in som en ny användare. “Du kan enkelt bjuda in dina vänner via Facebook eller Twitter, eller importera dina e -postkontakter för att skicka dem en automatisk inbjudan”.
Strategin blev en stor framgång och Dropbox växte från 100 000 användare i slutet av 2008 till 4 miljoner användare i början av 2010! När det gick som bäst skickades 2,8 miljoner inbjudningar per månad.
#2. AIRBNB PÅ CRAIGSLIST
Craigslist är en amerikansk motsvarighet till Blocket och där fanns en funktion för att lägga ut annonser för att hyra ut sitt hus. AirBnB började kontakta alla annonsörer med tips om att även lägga ut huset på AirBnB, först manuellt med personliga mail, sedan när de såg att det fungerade skapade de en bot som gjorde detta automatiskt!
#3. HOTMAIL MED P.S. I LOVE YOU
Hotmail var den första e -postleverantören som erbjöd en helt gratis mailadress. Längst ner i alla e -postmeddelanden från sina användare placerade de frasen “P.s. I love you – get your own free e-mail at Hotmail”med en länk till deras egen webbplats.
På 18 månader gick Hotmail viralt till 12 miljoner användare! På den tiden fanns det ”bara” 70 miljoner människor i världen med internet, så det var en extrem framgång.
#4. PAYPAL BER ATT FÅ BETALA MED…
PayPal lanserade sin tjänst med en liknande strategi som AirBnB. PayPal förde diskussioner med eBay om att deras betalningsform skulle integreras, men eBay visade inget intresse. Då började teamet på PayPal att kontakta en mängd säljare på eBay med frågan “Kan jag betala dig med Paypal”. När säljaren inte kunde erbjuda den möjligheten blev det ingen affär – och när nog många säljare upprört kontaktat eBay om detta gick förhandlingarna mellan Ebay och Paypal mycket enklare
VAD KAN VI LÄRA OSS AV DESSA KLASSISKA EXEMPEL?
Hitta smarta sätt och incitament att få dina befintliga kunder att värva sina vänner.
Testa manuellt i liten skala tills du vet att någonting funkar – bygg sedan en automatiserad lösning.