070-77 33 070

info@boosty.se

Facebook-f
  • Tjänster
    • Digital strategi
    • Digitala Kampanjer
    • Inbound
    • Webbutveckling
    • Growth hacking
    • Webbsideoptimering
  • Blogg
  • Om oss
  • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • Kundcase

Darci-modellen för effektivitet i digitala projekt

‍

Digitala projekt som att bygga en helt ny websida eller välja och implementera ett nytt CRM har ofta många externa och interna intressenter. För att projektet trots detta ska kunna gå snabbt framåt krävs det att man inledningsvis definierar vilka som ska tycka till, vilka som ska rådfrågas, vilka som ska arbeta aktivt i projektet – och vilka som bara ska få information då och då. För detta ändamål är Darci-modellen perfekt!

För, visst vill vi alla slippa situationer som dessa?

  • Någon person kommer in sent i projektet och tar ett beslut så man får göra om stora delar. Frustration för de som jobba i projektet, för den som kom in för sent och hela projektplanen sabbas.
  • En viktig intern intressent missas – och man får göra om delar av projektet när detta uppdagas.
  • Du driver ett projekt och tror att någon bara ska få information, men det visar sig sedan att deras input är kritisk för projektet vilket skapar missnöje hos den icke-tillfrågade och påverkar hela tidplanen om det upptäcks för sent.

Darci-modellen för effektivitet i digitala projekt

‍

DARCI står allt för Decision-Maker (Beslutsfattare, Accountable (Ytterst ansvarig), Responsible (Ansvarig för en del, )Consulted (KonsulteradI) och Informed (informerad)

Om man innan projektet startar använder Darci-mallen flör att skriva in namnen på alla som i någon form ska arbeta eller rådfrågas i projektet har ni tagit ett viktigt första steg för ett framgångsrikt, välförankrat projekt.

Nästa steg är att definiera viktiga milstolpar i projektet när exempelvis gruppen Informed ska få veta status i prpjektet.

Vad mer ska man tänka på när det gäller Darci?

Hur många Decision-Makers bör man ha?

Så många som det behövs, men försök att hålla det till ett fåtal för att göra projektet effektivt. Dels ska alla beslutfattare vara pålästa på alla delar av projektet, men behöver även kunna avsätta tid till möten och avstämningar.

Hur många Accountable bör man ha?

Det bör bara finnas en ytterst ansvarig. Om det finns behov av flera – skapa istället delprojekt!

Vilka ska jag kommunicera detta till?

Kommunicera detta brett till hela organsationen innan projektet startar. På så sätt missar ni ingen viktig person som bör vara med och alla vet vem som gör vad,.

‍

Ladda ner en mall för Darci Modellen

Ladda ner en kopia av Darci-mallen i Google Sheets (helt utan kostnad) här. Och vill ha stöd i hur ni arbetar effektivt med hjälp av verktyg som dessa – eller kanske vill ha annat stöd i nästa stora Digitala projekt – kontakta oss gärna!

‍

Share

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

user_logo

Boosty är en snabbfotad digital fullservicebyrå med fokus på nöjda kunder och snabba, strukturerade processer!

Senaste blogginläggen

  • Gratis briefmall för alla dina digitala projekt – ladda ner nu
    November 2, 2022
    Gratis briefmall för alla dina digitala projekt – ladda ner nu
  • Innehållskalender
    November 2, 2022
    Innehållskalender
  • November 2, 2022

Kontakta oss

070-77 33 070

info@boosty.se

Östermalmsgatan 52, 114 26 Stockholm

Prev
Next
070-77 33 070

info@boosty.se

Östermalmsgatan 52 114 26 Stockholm

Om oss

Digital strategi, inbound, webboptimering, analys & digitala kampanjer – vi tar ansvar för alla delar, med fokus på uppsatta mål och KPI:er.

Linkedin-in Instagram Facebook

Tjänster

  • Digital strategi
  • Digitala Kampanjer
  • Inbound
  • Webbutveckling
  • Growth hacking

Boosty

  • Tjänster
    • Digital strategi
    • Digitala Kampanjer
    • Inbound
    • Webbutveckling
    • Growth hacking
    • Webbsideoptimering
  • Blogg
  • Om oss
  • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • Kundcase

Resurser

  • Innehållskalender
  • Gratis briefmall för alla dina digitala projekt – ladda ner nu

© 2022 — Boosty AB

Boosty - En strategisk digitalbyrå för snabbväxande bolag.

Categories

  • Arbetssätt
  • Growth hacking
  • SEO
  • Weboptimering

Kontakta oss



070-77 33 070

  info@boosty.se

Östermalmsgatan 52, 114 26 Stockholm

Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behaviour or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}